Hallgassatok,
s figyeljetek, meseszónkra ügyeljetek,
oly igazra és oly szépre, mit csak rejthet
a szív mélye.
Egyszer volt; ha nem lett volna, akkor sose mondták
volna,
hol nem volt; mert e világban mese nem élhet
magában,
csapatban jár, mint a madár, s otthont csak
a szívben talál.
Figyeljetek, mert mesét mondunk egy anyáról,
s az ô hét szép fiáról,
s az ôket elragadó bûzös sárkányról.
Meseszónkban lesz kaland, izgalom, lesz derû és
fájdalom,
lesz e világnak rosszra fordulása, majd
a játék végén vigasztalódása.
A Suttogó füzesek címû elôadást
2007. december 16-án mutatta be a társulat.
A produkció színpadra állítását
jelentôs mûhelymunka elôzte meg. A közremûködôk
felkészülése már szeptemberben
elkezdôdött: a cigány kultúra néhány
elemének megismerését, a mesekincs
néhány darabjának feldolgozását
tûzték ki célul.
Mindezen túl azért is tekinthetô különlegesnek
az elôadás, mert a színpadra állítás
módja szakít a hagyományos színházi-bábszínházi
konvenciókkal. A színészek új
feladattal szembesültek. Két színész
mesélôként, az összes szerep megszólaltatójaként,
gyakorlatilag mozdulatlanságra ítélve
vezeti végig a nézôket a történeten.
A többiek viszont némán
keltik életre a bábokat. Egy-egy figura
két-három színész összmunkája
eredményeként mozdulhat meg. Bár
a bábszínészek számára
mindig alapvetô a közös munka, a hatalmas
síkbábok- ahol például egy
figurát csupán a fej, a kéz és
a láb jelent, sôt még a hangot sem a játszók
egyike adja- kifejezô és hiteles életre
keltése nem kis kihívást jelentett.
A SUTTOGÓ FÜZESEK középpontjában
egy özvegyasszony áll, kinek hét
fiát egy napon elragadja a hatalmas hétfejû
sárkány
A fiait keresô, önmagát
is feláldozó anya hányódásai
során betekintést kapunk a cigány
nép életébe, mely járta
a világot, s ugyan szegény volt, de szabadságuk
határtalannak tûnt. Elôadásunkban olyan
értékek kerülnek elô, mint a család
sérthetetlensége, az összetartás-összetartozás,
az önfeláldozás, és nem utolsó
sorban a másság elfogadtatása.
A cigányságra jellemzô, hogy meséikbe,
legendáikba beleszövik akár a közelmúlt
eseményeit is, épp ezért a 20.
századi szenvedéstörténetük
érezhetô mesénken.
A képi világ látványos és
szívszorító. Az expresszív,
fekete vonalakkal megrajzolt táblaképek,
síkbábok; a fôszereplô anya hatalmas,
minden szenvedését tükrözô maszkja
erôsíti a történet drámai
hatását. A fekete és a fehér
szín dominál, ezért is erôteljes
hatású, amikor a régmúlt,
a boldog évek emlékei sok-sok színnel
megfestve bukkannak elô.
|