Aktuális
Egy történet
Apróságok mondásai



 

E-mailben

Levélben: 1124 Budapest, Bürök u. 55-57. (A borítékra írja rá: Apróságok)

Beszélgessünk „személyesen” – minden szerdán délután 13-14 óra  között. Hívhat a
(+36-1-)
201-80-27
telefonon

Üzenetrögzítô
(9-17 óra között !)  (+36-1-)
201-80-27
telefonon
 
 
Aktuális
A beszéd a lélek ruhája
2008. március 13.
 
Errôl a Seneca idézetrôl - ami a Seneca Beszédstúdió fennállásának tizedik évfordulójára rendezett találkozónak a mottója -, nekem az jut eszembe, hogy már a gyerekeink is milyen „rosszul öltözöttek.”

Dr.Ranschburg Jenô és Smidtné Balás Eszter

A beszédnek nincs jövôje?

Nem akarok ünneprontó lenni, de – mint ahogy a legkülönbözôbb felmérések mutatják, - nem csak a szövegértéssel van gond, lehet, hogy a technikai fejlôdés, gépesített világunk nemcsak az olvasást, a beszédet is veszélyeztetik?

- Már kérdezték tôlem, hogy miért létesítettem ezt a stúdiót? Hiszen a beszédnek nincs jövôje, az elkövetkezendô száz évben ki fog menni a divatból. Lehet, hogy így lesz - mondja Smidtné Balás Eszter a Seneca Beszédstúdió vezetôje.

- Komolyan el tudja képzelni, hogy leszokunk a beszédrôl?

- Ez a tendencia. Úgy élnek családok együtt, hogy alig szólnak egymáshoz. Mit látnak a kicsik? … hogy a szüleik vagy a telefonon lógnak, vagy a számítógép elôtt ülnek, vagy a tévére figyelnek, rádiót hallgatnak, esetleg olvasnak, beszélgetni nincs idô. (Nagyszülôket sokszor megmosolyogják, hogy „beszédkényszerük” van.)

- Több mint tíz éve, (még nem volt a Seneca), mikor a dadogó gyerekekkel való foglalkozásáról készítettem riportot, -ahogy a kicsik nevezték- „Beszédke” néniként sokkal optimistábbnak tûnt.

- Én most is hiszem, hogy a szónak, a hangnak teremtô ereje van, hatni lehet vele. A Beszédünk nagyon jellemzô ránk, a beszéd személyiségjegy – ha megváltozik, változik a személyiségünk is. Nagyon büszke vagyok arra, hogy a tizedik évfordulón új terveinkrôl beszélhetek, és továbbra is segíteni szeretnénk mindazoknak, akik –tudom gyerekkorban könnyebb, de sosem reménytelen- szeretnének megszabadulni beszédhibáiktól, szeretnének megtanulni szépen, helyesen, tudatosan beszélni, „szép ruhába öltöztetni lelküket”.
Senecának igaza van, a nyelv, a lélek ruhája, - Ha a ruhával baj van, akkor nem csak a ruhával van baj, erôsen érintve van a lélek, a személyiség, aki nem tud úgy öltözködni, ahogy szeretne. Az alkat és a személyiség ugyan olyan kapcsolatban van, vagy lehet, mint a nyelv és a személyiség.

Részletek Dr. Ranschburg Jenô köszöntôjébôl (12 perc, mp3)

Ha a beszéd és a hibája a személyiség része, akkor az egész személyiséggel kell foglalkozni, ha javítani akarunk a beszédhibákon.
Kezdte köszöntôjét Ranschburg Jenô,aki az alapításnál maga is dolgozott a Senecában.

Kutatások ezrei foglalkoztak és foglalkoznak ma is a személyiség meghatározásával, jellemzôivel. Az úgynevezett vonás elméletek alap kérdése: milyen tulajdonságok alkotják a személyiséget?

A „nagy öt”
Minden vizsgálatnál öt fô tulajdonságot elemeznek.

Ez a „Big 5” a következô:
- Nyitottság (elôítélet menteség)
- Lelkiismeretesség (pontosság, felelôsség)
- Extroverzió – introverzió (kifelé élô, befelé forduló)
- Barátságosság (szimpatikusság, kedvesség)
- Neuroticizmus (szorongás, idegesség, depresszió)

A nyelvvel és a karakterrel kapcsolatosan a 80-as években jelentek meg elôször olyan tanulmányok, amelyek bizonyították az alapvetô különbségeket és összefüggéseket a beszéd és a karakter között.

Az extrovertált gyerek az imád kommunikálni, (Interneten is!), kevésbé korrekt, gyakran túl sokat, szétfolyóan beszél, de lételeme a beszéd.
Ezzel szemben az introvertált gyerek jól érzi magát társaság nélkül, nem szeret sokat beszélni, de tartalmasabban, összefogottabban fejezi ki magát.

A fenti különbségbôl adódóan szülôknek, pedagógusoknak fontos felismerni, ha egy extrovertált gyereknek okoz gondot a beszéd, (például dadog), az nem olyan, mintha introvertált gyerek beszédhibás, mert az extrovertáltnak alapvetô tevékenysége nem mûködik. Az extrovertált beszélni akar, és úgy érzi „rosszul van öltözve”, nem tud kapcsolatot keresni, vagy nem meri vállalni, kifejleszti magában az ötödik jegyet, és neurotikus lesz. Az introvertált gyerek másképpen reagál.

Beszéd és személyiség. Agresszivitás a homokozóban

Ha a beszédhiba a személyiség része, akkor gyógyítani is az egész személyiséget kell. Engem például meglepett, eddig nem figyeltem oda, hogy a kicsi gyerekek nyolcvan százaléka agresszíven viselkedik a homokozóban. De mit látunk az óvodában? Jelentôsen csökken az agresszió. Miért? Mert meg tanultak beszélni. A beszéd az egyik legfontosabb dolog, mert ad egy csatornát az indulatok levezetésére. A beszéd gátlás, a beszédhiba, pedig keserûvé, indulatossá teszi a gyereket.
Ma divatos kutatás a személyiség lélektanban, hogy az extrovertált – introvertált gyerekek beszédének elemzésébôl alapvetô személyiség jegyeket lehet megállapítani. A beszéd tartalmán túlmenôen a beszédrészek jellemzôen mások. Az extrovertált gyerek több igét az introvertált gyerek több fônevet használ. Nemsokára elég lesz egy pár perces hangfelvétel, a teszteknél pontosabb diagnózis felállításához. Tehát a beszéd, talán több is mint ruha.

Hogy a ruha jól álljon a személyiségen, az nemcsak azt jelenti, hogy valaki kifelé jobban mutat, hanem kultúrát közvetít befelé, jobbá válik a közérzete, más lesz a viselkedése.

Nyilvánvaló, hogy egy introvertált gyereknél a beszéd sose lesz annyira fontos tényezô, mint az extrovertáltnál. A beszédhiba, például a dadogás az extrovertált gyereknél veszedelmes, mert ha gátlás miatt abbahagyja a beszédet, akkor a legsúlyosabb önrombolást követi el. Az, hogy valakinek a nyelve gazdag legyen, szépen, jól és helyesen fejezze ki magát, ez a személyiség megjelenésének, kifejezésének a legfontosabb eszköze és lehetôsége. Ezért az a munka, amit a logopédus végez akkor, amikor beszédhibás gyereket megtanít arra, hogy minél kevesebb hibával beszéljen, és remekül érezze magát akkor is a bôrében, ha idônként elakad a beszédben, ez a személyiség fejlesztés, a személyiség mentés egyik legfontosabb megnyilvánulási formája a mai világunkban.

Köszönet a tanításért Balás Eszternek, a Senecanak és minden kollegának.

Korábbi cikkek, archívum »
Hozzászólások
 
 
 
Ki tudja mi a „normális”?
Nagypapaként mintha azt látnám, hogy mindenki túlhajtott, fél a jövőtől és joggal ideges.
tovább »
 
 
 
Milyen irányba?... Nekem a jobbra megoldás is jónak tűnt, sőt az is, hogy a busz szembe jön J.
tovább »
 
 
 
Tisztelt Tanár Úr !
A képernyők előtt, ÖNNEL együtt izgultuk végig a díjkiosztó ünnepséget ! Biztosak voltunk a "győzelmében".
tovább »
 
 
 
Az se jó, ha mindent a gyerekre hagyunk, felnőttként kezeljük tovább »
 
 
 
A szüleim azt hitték, ha dicsérnek, rosszat tesznek, pedig…
tovább »
 
 
 
Gyárfás Endre verse lenne a hozzászólásom a Kell–e a holokausztról beszélgetni? – kérdésükre. tovább »
 
 
 
Attól félek, hogy az iskolai élettel kezdődik az igazi beleszólás a nevelésünkbe. Kifogtunk egy „kocka” tanító nénit, aki, mint a fórumban megírtam,… tovább »
 
 
 
Nem sírom vissza a Kádár korszakot, de akkor lehetett előre tervezni,… akár az egyetemig.
Ma az unokám iskolába kerülése viszont stresszeli az egész családot. tovább »
 
 
 
Szülőként sokszor panaszkodunk, hogy gyerekeink nem beszélgetnek velünk, ... de lerajzolnak bennünket. tovább »
 
 
 
Összeszorult a torkom hallgatva Peti mamáját:
Magyartanárnő létemre a legnagyobb kudarcom a saját kisfiam, mert…”
Nméi „elgéttéel” ez a veiccs küéldemny, aimt ajnláok a martgyaanárnők fiyegélmbe. tovább »
 
 
 
Miért kéne 33 évesen letelepedni és gyerekeket vállalni? Harminchárom éves vagyok, van barátom (több is), társaságom, jó munkám, és nem akarok gyereket. tovább »
 
 
 
Örültem a pszinopszisról szóló beszámolójuknak, mert én is ott voltam – mint nyugdíjas tanítónő- és csak gratulálni tudok a gazdag programhoz a szervezőknek! tovább »
 
 
 
     








 
 
Impresszum - Jogi nyilatkozat - 2007.