E-mailben
Levélben: 1124 Budapest, Bürök u. 55-57. (A
borítékra írja rá: Apróságok)
Beszélgessünk „személyesen” –
minden szerdán délután 13-14 óra
között. Hívhat a
(+36-1-)
201-80-27 telefonon
Üzenetrögzítô
(9-17 óra között !) (+36-1-)
201-80-27 telefonon |
|
|
|
Aktuális |
A
beszéd a lélek ruhája |
2008.
március 13. |
|
Errôl a Seneca idézetrôl
- ami a Seneca Beszédstúdió
fennállásának tizedik
évfordulójára rendezett
találkozónak a mottója
-, nekem az jut eszembe, hogy már a
gyerekeink is milyen „rosszul öltözöttek.”
 |
Dr.Ranschburg
Jenô és Smidtné
Balás Eszter |
A beszédnek nincs jövôje?
Nem akarok ünneprontó lenni, de
– mint ahogy a legkülönbözôbb
felmérések mutatják,
- nem csak a szövegértéssel
van gond, lehet, hogy a technikai fejlôdés,
gépesített világunk nemcsak
az olvasást, a beszédet is veszélyeztetik?
- Már kérdezték tôlem,
hogy miért létesítettem
ezt a stúdiót? Hiszen a beszédnek
nincs jövôje, az elkövetkezendô
száz évben ki fog menni a divatból.
Lehet, hogy így lesz - mondja Smidtné
Balás Eszter a Seneca Beszédstúdió
vezetôje.
- Komolyan el tudja képzelni, hogy
leszokunk a beszédrôl?
- Ez a tendencia. Úgy élnek
családok együtt, hogy alig szólnak
egymáshoz. Mit látnak a kicsik?
… hogy a szüleik vagy a telefonon
lógnak, vagy a számítógép
elôtt ülnek, vagy a tévére
figyelnek, rádiót hallgatnak,
esetleg olvasnak, beszélgetni nincs
idô. (Nagyszülôket sokszor
megmosolyogják, hogy „beszédkényszerük”
van.)
- Több mint tíz éve, (még
nem volt a Seneca), mikor a dadogó
gyerekekkel való foglalkozásáról
készítettem riportot, -ahogy
a kicsik nevezték- „Beszédke”
néniként sokkal optimistábbnak
tûnt.
- Én most is hiszem, hogy a szónak,
a hangnak teremtô ereje van, hatni lehet
vele. A Beszédünk nagyon jellemzô
ránk, a beszéd személyiségjegy
– ha megváltozik, változik
a személyiségünk is. Nagyon
büszke vagyok arra, hogy a tizedik évfordulón
új terveinkrôl beszélhetek,
és továbbra is segíteni
szeretnénk mindazoknak, akik –tudom
gyerekkorban könnyebb, de sosem reménytelen-
szeretnének megszabadulni beszédhibáiktól,
szeretnének megtanulni szépen,
helyesen, tudatosan beszélni, „szép
ruhába öltöztetni lelküket”.
Senecának igaza van, a nyelv, a lélek
ruhája, - Ha a ruhával baj van,
akkor nem csak a ruhával van baj, erôsen
érintve van a lélek, a személyiség,
aki nem tud úgy öltözködni,
ahogy szeretne. Az alkat és a személyiség
ugyan olyan kapcsolatban van, vagy lehet,
mint a nyelv és a személyiség.
Részletek
Dr. Ranschburg Jenô köszöntôjébôl
(12 perc, mp3)
Ha a beszéd és a hibája
a személyiség része,
akkor az egész személyiséggel
kell foglalkozni, ha javítani akarunk
a beszédhibákon.
Kezdte köszöntôjét
Ranschburg Jenô,aki az alapításnál
maga is dolgozott a Senecában.
Kutatások ezrei foglalkoztak és
foglalkoznak ma is a személyiség
meghatározásával, jellemzôivel.
Az úgynevezett vonás elméletek
alap kérdése: milyen tulajdonságok
alkotják a személyiséget?
A „nagy öt”
Minden vizsgálatnál öt
fô tulajdonságot elemeznek.
Ez a „Big 5” a következô:
- Nyitottság (elôítélet
menteség)
- Lelkiismeretesség (pontosság,
felelôsség)
- Extroverzió – introverzió
(kifelé élô, befelé
forduló)
- Barátságosság (szimpatikusság,
kedvesség)
- Neuroticizmus (szorongás, idegesség,
depresszió)
A nyelvvel és a karakterrel kapcsolatosan
a 80-as években jelentek meg elôször
olyan tanulmányok, amelyek bizonyították
az alapvetô különbségeket
és összefüggéseket
a beszéd és a karakter között.
Az extrovertált gyerek az imád
kommunikálni, (Interneten is!), kevésbé
korrekt, gyakran túl sokat, szétfolyóan
beszél, de lételeme a beszéd.
Ezzel szemben az introvertált gyerek
jól érzi magát társaság
nélkül, nem szeret sokat beszélni,
de tartalmasabban, összefogottabban fejezi
ki magát.
A fenti különbségbôl
adódóan szülôknek,
pedagógusoknak fontos felismerni, ha
egy extrovertált gyereknek okoz gondot
a beszéd, (például dadog),
az nem olyan, mintha introvertált gyerek
beszédhibás, mert az extrovertáltnak
alapvetô tevékenysége
nem mûködik. Az extrovertált
beszélni akar, és úgy
érzi „rosszul van öltözve”,
nem tud kapcsolatot keresni, vagy nem meri
vállalni, kifejleszti magában
az ötödik jegyet, és neurotikus
lesz. Az introvertált gyerek másképpen
reagál.
Beszéd és személyiség.
Agresszivitás a homokozóban
Ha a beszédhiba a személyiség
része, akkor gyógyítani
is az egész személyiséget
kell. Engem például meglepett,
eddig nem figyeltem oda, hogy a kicsi gyerekek
nyolcvan százaléka agresszíven
viselkedik a homokozóban. De mit látunk
az óvodában? Jelentôsen
csökken az agresszió. Miért?
Mert meg tanultak beszélni. A beszéd
az egyik legfontosabb dolog, mert ad egy csatornát
az indulatok levezetésére. A
beszéd gátlás, a beszédhiba,
pedig keserûvé, indulatossá
teszi a gyereket.
Ma divatos kutatás a személyiség
lélektanban, hogy az extrovertált
– introvertált gyerekek beszédének
elemzésébôl alapvetô
személyiség jegyeket lehet megállapítani.
A beszéd tartalmán túlmenôen
a beszédrészek jellemzôen
mások. Az extrovertált gyerek
több igét az introvertált
gyerek több fônevet használ.
Nemsokára elég lesz egy pár
perces hangfelvétel, a teszteknél
pontosabb diagnózis felállításához.
Tehát a beszéd, talán
több is mint ruha.
Hogy a ruha jól álljon a személyiségen,
az nemcsak azt jelenti, hogy valaki kifelé
jobban mutat, hanem kultúrát
közvetít befelé, jobbá
válik a közérzete, más
lesz a viselkedése.
Nyilvánvaló, hogy egy introvertált
gyereknél a beszéd sose lesz
annyira fontos tényezô, mint
az extrovertáltnál. A beszédhiba,
például a dadogás az
extrovertált gyereknél veszedelmes,
mert ha gátlás miatt abbahagyja
a beszédet, akkor a legsúlyosabb
önrombolást követi el. Az,
hogy valakinek a nyelve gazdag legyen, szépen,
jól és helyesen fejezze ki magát,
ez a személyiség megjelenésének,
kifejezésének a legfontosabb
eszköze és lehetôsége.
Ezért az a munka, amit a logopédus
végez akkor, amikor beszédhibás
gyereket megtanít arra, hogy minél
kevesebb hibával beszéljen,
és remekül érezze magát
akkor is a bôrében, ha idônként
elakad a beszédben, ez a személyiség
fejlesztés, a személyiség
mentés egyik legfontosabb megnyilvánulási
formája a mai világunkban.
Köszönet a tanításért
Balás Eszternek, a Senecanak és
minden kollegának.
Korábbi
cikkek, archívum » |
|
|
|
|
Hozzászólások |
|
|
|
Ki
tudja mi a „normális”?
Nagypapaként mintha azt látnám,
hogy mindenki túlhajtott, fél a jövőtől
és joggal ideges.
tovább
» |
|
|
|
Milyen
irányba?... Nekem a jobbra megoldás
is jónak tűnt, sőt az is, hogy
a busz szembe jön J.
tovább
» |
|
|
|
Tisztelt
Tanár Úr !
A képernyők előtt, ÖNNEL együtt
izgultuk végig a díjkiosztó
ünnepséget ! Biztosak voltunk a
"győzelmében".
tovább
» |
|
|
|
Az se
jó, ha mindent a gyerekre hagyunk,
felnőttként kezeljük tovább
» |
|
|
|
A szüleim
azt hitték, ha dicsérnek, rosszat
tesznek, pedig…
tovább
» |
|
|
|
Gyárfás
Endre verse lenne a hozzászólásom
a Kell–e a holokausztról beszélgetni?
– kérdésükre. tovább
» |
|
|
|
Attól
félek, hogy az iskolai élettel
kezdődik az igazi beleszólás
a nevelésünkbe. Kifogtunk egy „kocka”
tanító nénit, aki, mint a fórumban
megírtam,… tovább
» |
|
|
|
Nem sírom
vissza a Kádár korszakot, de akkor
lehetett előre tervezni,… akár
az egyetemig.
Ma az unokám iskolába kerülése
viszont stresszeli az egész családot.
tovább
» |
|
|
|
Szülőként
sokszor panaszkodunk, hogy gyerekeink nem beszélgetnek
velünk, ... de lerajzolnak bennünket.
tovább
» |
|
|
|
Összeszorult
a torkom hallgatva Peti mamáját:
„Magyartanárnő létemre
a legnagyobb kudarcom a saját kisfiam, mert…”
Nméi „elgéttéel”
ez a veiccs küéldemny, aimt ajnláok
a martgyaanárnők fiyegélmbe.
tovább
» |
|
|
|
Miért
kéne 33 évesen letelepedni és
gyerekeket vállalni? Harminchárom
éves vagyok, van barátom (több
is), társaságom, jó munkám,
és nem akarok gyereket. tovább
» |
|
|
|
Örültem
a pszinopszisról szóló
beszámolójuknak, mert én is
ott voltam – mint nyugdíjas tanítónő-
és csak gratulálni tudok a gazdag
programhoz a szervezőknek! tovább
» |
|
|
|
|
|
|
|
|
|